Program profilaktyczny "DEBATA"-2021/2022 - Kopia
Archiwum > WYDARZENIA > Z ŻYCIA SZKOŁY - 2021/2022
Dnia 20 czerwca uczniowie kl. 7 a, 7 b, 8 a i 8 b wzięli udział w programie z zakresu profilaktyki alkoholowej autorstwa Krzysztofa Wojcieszka „Debata”, przeznaczony dla młodzieży szkół podstawowych.
Adresowany jest on głównie do młodzieży, u której w większości nie nastąpiła jeszcze inicjacja alkoholowa.
Warsztaty miały charakter uprzedzający, ich zadaniem było zahamowanie przedwczesnemu używaniu alkoholu i towarzyszącym temu konsekwencjom oraz promowanie postawy abstynencji.
Program był utrzymany w konwencji spotkań, które trwały trzy godziny dydaktyczne.
Spotkania opierały się przede wszystkim na pracy uczniów, a w ich trakcie wykorzystywane były aktywne metody prowadzenia zajęć, takie jak burza mózgów, praca w małych grupach czy świadectwo trzeźwości, a dokładniej bazowano na metodach interaktywnych odwołujących się do dialogu motywującego, między innymi: tworzenie atmosfery wspólnoty i ustalenia kontraktu- zasad pracy obowiązujących na zajęciach, sondaż, którego celem było zmodyfikowanie przekonań normatywnych uczniów, przekaz wiedzy na temat alkoholu etylowego wraz z historią jego używania, burza mózgów na temat korzyści i szkód związanych z używaniem alkoholu, której celem była zmiana stereotypów oraz zweryfikowanie mitów związanych z alkoholem, praca grup, osobiste świadectwo prowadzącego zajęcia – „świadka trzeźwości”.
Warsztaty poprowadzone były w "przystępny" sposób aby przekazać młodzieży najważniejsze rzeczy dotyczące alkoholu oraz konsekwencji jego spożywania.
Starano się aktywizować uczniów, którzy chętnie odpowiadali na zadawane pytania, uczestniczyli w dyskusji i sami wychodzili z inicjatywą pytań. Uczniowie aktywnie brali udział w zajęciach, chętnie zgłaszając się do proponowanych zadań. Mieli wiele kreatywnych pomysłów oraz przemyśleń związanych z tematyką zajęć.
Chętnie rozmawiali o swoich obserwacjach spożywania alkoholu przez innych i wynikającymi z tego stratami, jakie ponoszą osoby pijące.
Z uwagą słuchali świadka trzeźwości – prowadząca psycholog p. Emilia Andryszczyk, która dobrowolnie nie pije alkoholu, jest abstynentką - podzieliła się swoimi doświadczeniami związanymi z taką postawą.
Uczniowie pozytywnie ocenili udział w programie „Debata”. Zgodnie z założeniami programu, efektem zastosowanych strategii powinno być:
- zmniejszenie tendencji do zachowań ryzykownych związanych z alkoholem podejmowanych przez młodzież,
- ukształtowanie właściwych przekonań normatywnych dotyczących picia alkoholu,
-zmniejszenie ryzyka wystąpienia krótkoterminowych i odroczonych konsekwencji używania substancji psychoaktywnych -integracja środowiska szkolnego i rodzinnego w zakresie profilaktyki zachowań ryzykownych.
Warsztaty miały charakter uprzedzający, ich zadaniem było zahamowanie przedwczesnemu używaniu alkoholu i towarzyszącym temu konsekwencjom oraz promowanie postawy abstynencji.
Program był utrzymany w konwencji spotkań, które trwały trzy godziny dydaktyczne.
Spotkania opierały się przede wszystkim na pracy uczniów, a w ich trakcie wykorzystywane były aktywne metody prowadzenia zajęć, takie jak burza mózgów, praca w małych grupach czy świadectwo trzeźwości, a dokładniej bazowano na metodach interaktywnych odwołujących się do dialogu motywującego, między innymi: tworzenie atmosfery wspólnoty i ustalenia kontraktu- zasad pracy obowiązujących na zajęciach, sondaż, którego celem było zmodyfikowanie przekonań normatywnych uczniów, przekaz wiedzy na temat alkoholu etylowego wraz z historią jego używania, burza mózgów na temat korzyści i szkód związanych z używaniem alkoholu, której celem była zmiana stereotypów oraz zweryfikowanie mitów związanych z alkoholem, praca grup, osobiste świadectwo prowadzącego zajęcia – „świadka trzeźwości”.
Warsztaty poprowadzone były w "przystępny" sposób aby przekazać młodzieży najważniejsze rzeczy dotyczące alkoholu oraz konsekwencji jego spożywania.
Starano się aktywizować uczniów, którzy chętnie odpowiadali na zadawane pytania, uczestniczyli w dyskusji i sami wychodzili z inicjatywą pytań. Uczniowie aktywnie brali udział w zajęciach, chętnie zgłaszając się do proponowanych zadań. Mieli wiele kreatywnych pomysłów oraz przemyśleń związanych z tematyką zajęć.
Chętnie rozmawiali o swoich obserwacjach spożywania alkoholu przez innych i wynikającymi z tego stratami, jakie ponoszą osoby pijące.
Z uwagą słuchali świadka trzeźwości – prowadząca psycholog p. Emilia Andryszczyk, która dobrowolnie nie pije alkoholu, jest abstynentką - podzieliła się swoimi doświadczeniami związanymi z taką postawą.
Uczniowie pozytywnie ocenili udział w programie „Debata”. Zgodnie z założeniami programu, efektem zastosowanych strategii powinno być:
- zmniejszenie tendencji do zachowań ryzykownych związanych z alkoholem podejmowanych przez młodzież,
- ukształtowanie właściwych przekonań normatywnych dotyczących picia alkoholu,
-zmniejszenie ryzyka wystąpienia krótkoterminowych i odroczonych konsekwencji używania substancji psychoaktywnych -integracja środowiska szkolnego i rodzinnego w zakresie profilaktyki zachowań ryzykownych.
Pedagog szkolny
Agnieszka Nowakowska